Ahojte, tak toto je momentálne moja hlavná téma čo riešim. Dlhšie som bádal, no a prečítajte si príspevok tohto člena, mimochom je to majiteľ firmy svíť líp.
Carex je naprosto k ničemu. Ale naprosto. Všechny tady ty hobby sady jsou naprosto k hovnu.
A víte proč? Je tam málo papírů. Myšlenka je dobrá, ale prostě to množství co tam je na zoxidované světla nestačí. Průšvih je, že všechna světla jsou zalakované a ten lak postupné oxiduje a oxidace prostupuje dále do plastu. Pokud chcete světlo dobře zrenovovat, dá se to udělat i vrtačkou.
Ale uvědomte si, že pokud dělám opravdu důraznou renovaci, tak na jedno světlo spotřebuji cca 10-15 kotoučků o zrnitosti 320, nebo 500 - aby bylo zaručeno, že všechen krycí lak a oxidace budou pryč.
Když se mi na stůl dostanou světla, které někdo dělal hobby sadou, tak mají ten krycí lak stržený třeba jen 10cm čtverečních. A zbytek světla je vlastně pořád stejný, jen "naleštěný" Dokonce se mi dostaly do rukou světla přeleštěná "profi" firmou tady v praze - říkají si 300,- korun za světlo. Nikdy mi nebylo jasné, jak to dělají, vždyť to není ani na náklady, když si vezmete, že například jeden kotouček p3000 Trizact stojí skoro 50,- korun...ale pak mi to bylo jasné. Z celkové plochy světla byl krycí lak stržen možná tak na 20%
Stejně tak to instruktážní video Carexu co je na youtube je naprostá píčovina - jedním smirkovým kotoučkem uděláte tak 5x5 cm....ale rozhodně ne celé světlo.
Takže z toho plyne jediné. Pokud si to chcete udělat sami a chcete, aby to bylo dobře - kupte smirky a udělejte to ručně. Ano, necháte na tom ruce a chce to i určitou dávku zkušenosti - kdy už přejít na vyšší smirek....ale kupování pičovin z autokelly není řešení.
A na závěr vám řeknu ještě jednu věc - můžete je rozleštit, navoskovat, udělat je úplně nádherné - ale dokud to světlo nevyčistíte zevnitř, tak se vám stejně líbit nebude.
P.S. - potahovat čirou folii není cesta. Kdyby jste znali proces, jak jsou světla "stříkána" v továrně, aby ta ochranná vrstva byla naprosto homogenní a nemohlo docházet k nežádoucímu lomu světla, tak by vás takové nápady přešly. Ve zkratce - v antistatické místnosti jede přední plexi na páse - je ukotveno v přesně stanoveném úhla a "sprcha" na něho nastříká přesně odměřenou dávku krycího laku - s přesností na desetinu gramu - následně pokračuje kryt pod UV lampu, kde ochranná krycí vrstva vytuhne. Po uschnutí je kryt laserem kontrolován, jeste správně láme světlo, případně je jeho zkreslení kontrolováno vizuelně proti zebře.......a pak přijde nějáký Franta Péro, světlo zbrousí a najebe na něho čirou folii aby vydrželo. To, že odleskama honí letadla po obloze a veverky padají ze stromů už ho nesere:-)))
Takže čo pre mňa z toho plynie. Ak svetlo trochu preleštíte a pod, ano nemusíte ho ochranovať, pretože ten lak tam stále je, vy v podstate len dáte dole ten poškodený lak a zbytok tam zostane. TO je OK.
Akonáhle však riešime mimkroprasklalin, a pod, je nutné dať dole komplet celý lak a po jednej sezóne to nebude priehľadné ale kompletne žtlé!
No a čo sa týka lakovania, ano môže mi každý tvrdiť čo chce, ale pozriet sa na túto fotku, kde sa to lakovalo priamo sadou určenou na tento účel, od Motip. No a vidíte čo to robí s lomom svetla? Na halogéne to možno až tak extrémne vadiť nebude, ale predstavte si čo to spraví s lomom xenónového lúča pri poriadnom projektore a novej výbojke. Protiidúci budú nadšený!
Riešenie je podla mňa pri rapidnom brúsený jednoznačne keramika.